تکنولوژی نیوز

به روز ترین و جدیدترین خبرهای فناوری ،تکنولوژی ،علمی، جهان

تکنولوژی نیوز

به روز ترین و جدیدترین خبرهای فناوری ،تکنولوژی ،علمی، جهان

ویندوز بلو چیست؟



قبل از عرضه نسخه نهایی ویندوز 8 بود که خبری درباره Windows Blue داشتیم. تصور بر این بود که ویندوز بلو نسخه بعدی سیستم عامل ویندوز خواهد بود. تصوری که حالا با اطلاعات به دست آمده از منابع ناشناس، رنگ و بوی جالب تری به خود گرفته.



از اطلاعات بر می آید که ویندوز بلو در حقیقت قرار است شروع یک تغییر در استراتژی کاری مایکروسافت باشد، یعنی قرار دادن تمرکز بر ارائه «آپدیت های سالانه برای سیستم عامل ویندوز.» هدف اصلی این است که هر موقع نسخه جدیدی برای سیستم عامل ساخته می شود، تمام کاربران آن را نصب کنند و برای رسیدن به این هدف، هزینه پرداختی برای آپدیت سالانه یا همان ویندوز بلو کاهش چشمگیری خواهد یافت یا شاید به رایگان عرضه شود تا مایکروسافت از داشتن پایگاه کاربری گسترده اطمینان حاصل کند.

درست مثل هر آپدیت نرم افزاری دیگری، می توان انتظار داشت که با ارائه آپدیت های سالانه برای ویندوز، چهره رابط کاربری نیز تغییراتی را به خود ببیند ولی دامنه تغییرات احتمالی از هم اکنون مشخص نیست.

مورد دیگر درباره ویندوز فون 8 است؛ زمانی که ویندوز بلو بیرون بیاید، از آن به بعد توسعه دهندگان مجبور خواهند بود اپلیکیشن ها را برای هر دو سیستم عامل ویندوز و ویندوز فون ارائه کنند و نه فقط برای یکی یا دیگری.

این استراتژی استاندارد سازی در قالب ارائه آپدیت برای SDK ویندوز خواهد بود که در ویندوز 8 و ویندوز فون 8 مشترک است. آپدیت SDK توسعه دهندگان را مجبور خواهد کرد که اپلیکیشن های جدید برای نسخه بلو درست کنند ولی به شکلی که اپ های ساخته شده دیگر منحصر به ویندوز 8 نباشند. البته لازم به ذکر است که اپلیکیشن های قبلی برای ویندوز 8 همچنان پشتیبانی خواهند شد ولی هر اپ جدیدی باید از آخرین نسخه یعنی آپدیت ویندوز بلو (هم ویندوز و هم ویندوز فون) پشتیبانی کند تا بتواند وارد ویندوز استور شود.

منابع ناشناس می گویند که عرضه سالانه سیستم عامل بخشی از تلاش مایکروسافت برای رقابت قوی تر با رقبایش یعنی سیستم عامل های اپل و گوگل (او اس ایکس، آی او اس و اندروید) است که معمولاً هر سال نسخه جدیدی را ارائه می کنند. انتظار می رود که ویندوز بلو درست مثل او اس ایکس اپل در نیمه های 2013 رونمایی و عرضه شود.

گویا Blue نیز تنها یک نام موقتی برای حرکت به سوی این تغییر (ارائه آپدیت سالانه برای ویندوز ها) است و به احتمال فراوان مایکروسافت همچنان از نام ویندوز 8 و ویندوز فون 8 برای امور رسمی استفاده خواهد کرد.

ارائه آپدیت های سالانه ارزان یا رایگان قطعاً می تواند راه صحیحی برای ادامه مسیر ویندوز باشد. البته به نظر می رسد سیاست های مرتبط با SDK که تسهیلات بیشتری را برای کاربران فراهم می کنند در مقابل موجب تحمیل سختی هایی برای توسعه دهندگان شوند.

باید دید آیا این خبرها به واقعیت خواهند پیوست یا خیر. نظر شما در باره چنین احتمالی چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد